Three New Years for Comeback

Selamat sejahtera keatas kamu.

Sungguh lama menyepi neh... Tahun pun dah berganti. Tiga tahun plak tu berganti sekali. Hijrah, Masehi dengan tahun Cina semua siap. Anak pun dah membesar. Dah 38 hari dah umur dia. Blog ni memang saja aku bikin untuk tambah semak dalam blogspot ni. Haha.

Banyak perkara berlaku since last entry. Perkara² yang gembira, sedih, pelik dan perkara² yang patut dicarutkan selayaknya. Banyak perkara yang berlaku buat aku terfikir dan berfikir. Menyumpah tu toksah cakap la, berbakul. Maybe, aku dah boleh order 20 footer container, just for carut marut aku sahaja, fully loaded! Loaded dengan duit takpe jugak. Pungkoq!

Aku ada sebut tentang this phrase "compared to nothing" ni pada seseorang, tapi lain pulak penerimaan dia. Dia cakap aku tak baik, sebab letakkan sesuatu perkara tu pada satu tahap yang menyedihkan. Pathetic la kata omputeh. Mungkin dia betul dan mungkin juga aku betul. Tapi macam mana nak kelasifikasikan sesuatu itu betul atau salah. Siapa yang berhak untuk kata itu salah dan ini betul.

Ceritanya bermula begini, segala inspirasi datang dari pemerhatian dan pengamatan aku secara peribadi. First of all, credit to John Mayer, untuk phrase ni. "Compared to nothing, it's all great; it's not better or worse then anything". Nampak macam..., "Ish... mamat ni macam looser bebenor..." but it's not end there. Kenapa aku cakap pasal comparison? Sebab manusia memang suka compare² ni. Suka sangat banding² kan semua benda. Bandingkan semua perkara. Aku ulang sekali lagi, suka membanding². Memang layak di benam dalam Tasik Banding je orang macam ni.

Kepada sesiapa yang pernah tengok filem Kiss of The Dragon, Jet Li berlakon kat France. Dalam DVD dia ada extra features, ada interview. Jet Li cakap, masalah manusia ialah suka membanding², suka sangat bandingkan diri sendiri dengan orang lain, dalam segala sudut pulak tu. Jadi dia kata masalah dia datang dari dalam diri individu tu sendiri. Sebab itu la tak boleh maju. Kalau benarlah manusia boleh handle the truth (the idea/ content of comparison) tu, dunia tak jadi macam sekarang ni. Secara ringkasnya, phrase "Compared to nothing" memberi satu dimensi positif kepada individu itu untuk tengok sesuatu dengan lebih jelas dan nyata.

Aku dah melalut abes dari tujuan asal entry aku hari ni. Banyak perkara yang aku plan nak share tapi aku tak share. Next entry la tu...

Share yang ni la dulu...

Wokeh... sekian.

You May Also Like

0 comments